Hva er OKBIL?
Oslo kommunes bedriftidrettslag
Er et idrettstilbud til alle som er ansatt i Oslo Kommune.
OKBIL er en selvstendig forening, som drives på frivillig basis, med tilskudd fra Oslo Kommune.
Vi som driver OKBIL er alle ansatte i andre stillinger i kommunen.
OKBIL er tilsluttet Norges Idrettsforbund gjennom Oslo Bedriftsidrettskrets og Norges Bedriftsidrettsforbund.
Styret 2024
Nestleder
Wenche K. Thronsen
92 66 30 88
WencheKristin.Thronsen@skatteetaten.no
Kasserer
Marit Larsen
94 01 84 42
marit.larsen@uke.oslo.kommune.no
Sekretær
Hilde Pedersen Buraas
91 18 94 68
hilde.buraas@uke.oslo.kommune.no
Styremedlem
Cathrine Lyse
95 29 83 35
cathrine.lyse@bun.oslo.kommune.no
Leder
Michael Eckmann Jensen
97 01 32 42
michael.eckmann.jensen@bgo.oslo.kommune.no
Varamedlemmer
Dag Haugland
23 49 15 89 / 90 09 09 30
Bodil Berg
23 05 10 01 / 46 92 85 17
Ida Guldbakke
91 61 87 09
Arkiv
Vedtekter for Oslo kommunes bedriftsidrettslag
§ 1 Formål
Lagets formål er ved samarbeid og vennskap å fremme idrett og trivsel i sunne former for alle som er ansatt i Oslo kommune.
§ 2 Tilslutning
Laget er tilsluttet Norges Idrettsforbund gjennom Oslo Bedriftsidrettskrets og Norges Bedriftsidrettsforbund.
§ 3 Medlemskap
I bedriftsidrettslaget kan alle som er ansatt, også på deltid i Oslo kommune, tas opp som medlem. Også de som arbeider i Oslo kommune per engasjement/vikariat, kan bli medlem i bedriftsidrettslaget.
Tidligere ansatte i Oslo kommune kan fortsette å være medlem i bedriftsidrettslaget dersom den nye arbeidsplassen ikke har bedriftsidrettslag med tilsvarende tilbud.
Pensjonister som har vært ansatt i Oslo kommune kan fortsette som medlem eller tas opp som nytt medlem av bedriftsidrettslaget.
Ethvert medlem skal overholde Norges Idrettsforbunds, Norges bedriftsidrettsforbunds og lagets lover og bestemmelser.
§ 4 Kontingent
Årsmøtet fastsetter medlemskontingentens størrelse. Medlemmene får tilsendt faktura for betaling av kontingenten. Styret kan etter vedtak i styremøte fastsette en lavere kontingent enn den fastsatte årskontingenten for tilfeller der kontingenten ikke vil gjelde hele kalenderåret, og i forbindelse med vervekampanjer og lignende
§ 5 Årsmøter
Årsmøte holdes hvert år innen utgangen av mars måned. Årsmøtet innkalles med 2 ukers varsel ved e-post eller kunngjøring på annen måte. Saker som medlemmer ønsker behandlet på årsmøtet, må være sendt inn innen 8 dager før årsmøtet. Fullstendig saksliste med forslag skal sendes ut før årsmøtet.
Årsmøtet er beslutningsdyktig med det antall representanter som møter. Ingen har mer enn en stemme. Og stemmegivning kan ikke skje ved fullmakt.
Årsmøtet skal:
1. Behandle årsmelding fra styret og eventuelle komiteer
2. Vedta lagets regnskap i revidert stand
3. Behandle forslag som er kommet inn
4. Behandle forslag til budsjett
5. Velge:
a) leder, nestleder, sekretær, kasserer, 1 styremedlem og 2 varamedlemmer
b) 2 revisorer
c) Medlemmer til særskilte utvalg som årsmøtet har vedtatt å opprette
Valgregler:
Alle valg foregår skriftlig hvis det foreligger mer enn ett forslag. Alle styremedlemmene velges enkeltvis. Ingen anses valgt som ikke har oppnådd flertall av de avgitte stemmer, dvs. minst 1 stemme mer enn halvparten av de avgitte stemmer. Ved stemmelikhet mellom 2 kandidater foretas loddtrekning.
I alle saker skal vedtakene, for å være gyldig, være gjort med flertall, dvs. minst 1 stemme mer enn halvparten av de avgitte, unntatt ved lovendringer, som krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer.
Vedtakene må ikke være i strid med overordnede idrettsorganisasjoner lover og bestemmelser
Årsmøtet kan gjøre vedtak om å opprette utvalg til å lede arbeidet for bestemte idretter eller ved avdelinger i bedriften.
§ 6 Ekstraordinært årsmøte
Ekstraordinært årsmøte holdes når styret eller overordnede idrettsmyndighet bestemmer det eller 1/3 av de stemmeføre medlemmer krever det. Det kunngjøres på samme måte som ordinære årsmøter og innkalles med minst 14 dagers varsel. Årsmøtet kan bare behandle de saker som kravet om årsmøtet omfatter og som er kunngjort i innkallelsen. Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmeføre medlemmer som møter.
§ 7 Medlemsmøter
Medlemsmøter holdes når styret finner det nødvendig.
§ 8 Styret
Laget ledes av et styre på 5 medlemmer og 2 varamedlemmer:
Leder
Nestleder
Sekretær
Kasserer
Styremedlem
Varamedlem
Varamedlem
For å være beslutningsdyktig må et flertall av styret være til stede. Alle vedtak i styret fattes med flertall av de avgitte stemmer. Ved stemmelikhet er lederens stemme avgjørende.
§ 9 Styrets arbeid
a) Styret leder lagets samlede virksomhet. Hvis årsmøtet har vedtatt å opprette utvalg for å ta seg av arbeidet med enkelte idrettsgrener eller avdelingsstyrer, utferdiger styret en instruks for utvalgenes/styrenes arbeids- og ansvarsområde
b) Lederen har den daglige ledelsen av laget, og leder styrets forhandlinger og lagets møter, hvis ikke annet er bestemt. Leder skal passe på at valg, adresseforandringer eller lignende som har interesse for råd, krets og forbund blir meldt. Lederen må sammen med kassereren og revisorene sende inn rapport over medlemstall mv., til overordnede instanser innen fastsatte frister
c) Nestlederen fungerer som leder under dennes fravær. Sekretæren skal føre protokoll over alle styremøter, medlemsmøter og årsmøter
d) Kasserer fører lagets regnskaper og medlemsfortegnelse. Lagets midler settes inn på egen bankkonto eller anbringes på en annen forsvarlig måte uavhengig av bedriftens regnskap, og kan ikke tas ut uten fungerende leders eller kasserers godkjennelse. Styret kan bestemme hvor store beløp kasser til enhver tid kan ha i kassen. Underkasserer kan velges hvis det er behov for det
e) Utarbeide årsmelding og regnskap. Regnskapet revideres årlig av lagets revisorer.
§ 10 Utmelding
Laget kan melde seg ut av Norges Bedriftsidrettsforbund etter vedtak på årsmøte eller ekstraordinært årsmøte, når saken på forhånd er kunngjort for medlemmene.
§ 11 Oppløsning
Oppløsning av laget kan bare vedtas på ordinært årsmøte med 2/3 flertall etter at forslaget på forhånd er satt opp på sakslista, som er sendt medlemmene minst 14 dager før møtet. Blir oppløsning vedtatt med minst 2/3 flertall, holdes ekstraordinært årsmøte 3 måneder senere, og for at laget skal oppløses, må vedtaket her gjentas med 2/3 flertall. I tilfelle oppløsning skal eventuelle midler og eiendeler forvaltes av «byrådet på en slik måte at det kommer de ansatte til gode».
Oppløses laget på grunn av at bedriften opphører, kan styret melde laget ut av NBIF uten at saken har vært behandlet på årsmøte i laget. Hvis ikke annet er bestemt i lagets lov, skal eventuelle midler og eiendeler tilfalle Oslo kommunes ansatte ved en velferdsorganisasjon.
§ 12 Vedtektsendring
Endring av lagets vedtekter kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha vært oppført på sakslisten, og krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer. Vedtektsendringer må sendes Idrettsstyret til godkjenning.
Styrereferater
2023
2022
- 2022-01-10 – referat styremøt
- 28. februar
- 30. mai
- 2022-12-07-referat styremøte
- 2022-10-11- referat styremøte
- OKBIL –
- referat fra styremøte 18.08.2022
- 2023-06-29 Referat styremøte
2021
2020
2019
- torsdag 10. januar
- Tirsdag 12. febuar
- Mandag 11. mars
- Onsdag 24. april
- Mandag 27. mai
- Tirsdag 25. juni
- Tirsdag 08. oktober
- Onsdag 27. november
2018
- mandag 22. januar
- onsdag 14. februar
- onsdag 18. april
- tirsdag 22. mai
- tirsdag 21. juni
- tirsdag 21. august
- tirsdag 25. september
- torsdag 1. november
- Onsdag 5. desember
- Torsdag 12. januar
- Grenledermøte torsdag 9.februar
- Onsdag 26. april
- Tirsdag 13. juni
- Torsdag 7. september
- Torsdag 30. november
2016
2015
- Onsdag 7. januar
- Mandag 26. januar
- Torsdag 9. april
- Onsdag 29. april
- Onsdag 27. mai
- Tirsdag 1. september
- Tirsdag 29. september
- Tirsdag 10. november
2014